Profil Dan Biodata Saleem Iklim Penyanyi Malaysia Yang Melegenda

moch akbar fitrianto

saleem Iklim biodata
Bagikan

Profil – Profil Dan Biodata Saleem Iklim Penyanyi Malaysia Yang Melegenda, Saleem salah satu personil band ternama Iklim dari Malaysia yang sempat terkenal di era awal 90an sampai pertengahan 90an dikabarkan meninggal dunia di Malaysia karena kecelakaan motor.

Dia Meninggal di Usia 56 tahun. Saleem sendiri di Indonesia terkenal dengan nyanyian Suci dalam Debu, Hakikat sebuah cinta. Mari sedikit bernostalgia dengan Saleem dan juga Iklim.

Profil dan Biodata Saleem Iklim

Saleem telah dilahirkan pada 31 Ogos 1961 di Permaisuri, Setiu, Terengganu. Berdarah kacukan India Muslim dan Melayu sebelah ibu. Sebelum menceburkan diri ke dalam bidang nyanyian, beliau bercita-cita untuk menjadi seorang nelayan yang berjaya. Walaubagaimanapun cita-cita tersebut tidak tercapai. Sebaliknya, beliau meneruskan hidup dengan menjadi penolong tukang masak di institusi pengajian tinggi di Terengganu (ITM Dungun) iaitu salah satu cabang dalam bidang “kantin dan penyelenggaraan makanan” atau catering sebelum beliau mencipta nama sebagai seorang penyanyi.

Baca Juga  Kate MIddleton Mengaku Mengidap Kanker

Nama Asli : Am. M Salim Abdul Majeed
Lahir : 31 Agustus 1961, Terengganu , Malaysia

Bergabung dengan band sejak tahun 1990 sampai tahun 1997 lalu rehat dan kembali bersama Iklim pada album Reunion di tahun 2007.

Baca juga :  Saleem Iklim Meninggal Dunia Karena Kecelakaan Begini Kronologinya

Album Studio Iklim Dan saleem

Satu Kesan Abadi (1990)
Bulan Jatuh Ke Riba (1991)
Budi (1992)
Iklim (1994)
Bukan Niatku(1995)
Salam Perpisahan (1996)

Iklim dibentuk di Terengganu pada tahun 1990, bermula ketika AM Salim Abdul Majeed, atau Saleem-Iklim, menunjuk beberapa teman untuk membentuk grup musik dan dia sendiri sebagai penyanyi utama. Pada awal tahun 1989, sebelum membentuk nama, Iklim sering mengadakan penampilan di klub malam (kafe) dan beberapa undangan eksklusif serta pesta pernikahan di negara bagian tersebut.[1]

Baca Juga  4 Keunggulan Baju Berbahan Satin, Buat Tampilan Makin Elegan!

Pada tahun 1990, SCS Record, yang sekarang dikenal sebagai the Rock Record of Malaysia memberikan kepercayaan kepada Iklim untuk membuat rekaman album pertama mereka. Debut singgel pertama yaitu Suci Dalam Debu menjadi hit singgel puncak. Singgel lainnya adalah Hakikat Sebuah Cinta, Satu Kesan Abadi, Sandiwara Cinta Semusim Ammarah Bujang Kota dan Seribu Penghargaan yang menjadi terkenal di Malaysia dan Indonesia selama awal 1990-an.

 

Profil Dan Biodata Saleem Iklim

Bagikan

Also Read

Tinggalkan komentar